dilluns, 17 de novembre del 2008

Tasca sobre la conferència de l'Anna Pérez

Conferència on varem assistir el passat dimecres 12 a l'auditori de la facultat.

L'Anna Perez és professora en l'escola Drassanes de Barcelona. Allí desenvolupa una gran tasca en l'àmbit de les noves tecnologies i l'educació. En els seus projectes va més enllà i passa a veure les noves tecnologies com a simples instruments a veure-las com a formes de generar espais d'acció educativa.

La conferenciant ens va parlar en primer lloc de la web 2.0:
Web es un medi relativament jove i en constant evolució. En poc temps hem passat d'una web estàtica, on l'usuari tenia un paper merament passiu, d'observador (web 1.0) a una web dinàmica, col·laborativa i participativa, on els usuaris es converteixen en protagonistes actius, creant continguts, opinant, relacionant-se. Aquesta nova web s'anomena web 2.0 o web social.

S'estableixen xarxes entre usuaris, medis, serveis i eines. On la clau és la participació, tothom pot interactuar. El desenvolupament i evolució d'eines com blogs, wikis o foros ens permeten als usuaris accedir i participar d'una forma més senzilla a continguts o espais web. La complexitat tècnica d'aquestes eines és transparent per l'usuari, que aquest, simplement es pot centrar en l'edició de continguts.

A quants més usuaris participin en l'edició de continguts, més ric serà aquest nou entorn web. Hem de tenir en compte que ara mateix tot pot estar en la red i, que la informació ja no està tan sols en els centres formatius, sinó que està a fora. Per tant, hem de saber buscar-la i fer-ne un bon ús, ja que és més important entendre alguna cosa que poder accedir a totes les coses.

L'Anna va remarcar molt la idea de compartir, de trencar murs i barreres pre-establertes. La base de l'educació ha de ser compartir. El bloc d'una escola és una porta oberta al món, els treballs i projectes no es queden dins de l'escola, sinó que pares, mares, veïns, tothom pot veure i felicitar la feina feta dels nens i educadors.
En aquest sentit farem xarxa, multiplicarem la importància de les tasques fetes.

Tanmateix, i seguint amb el tema dels blocs, aquests ens poden ajudar a ordenar les nostres pròpies idees i continguts. A la vegada que posem a disposició de qui ho vulgui les nostres opinions, articles, vídeos o projectes elaborats i entre tots així fem més gran la xarxa.
I no només compartir amb aquelles persones del mateix sector o generació, l'Anna va remarcar la idea de que un bloc ha de sobrepassar barreres d'edat, sexe, condició social, escola, barri o ciutat. Projectes on col·laborin més d'una escola, amb nens de diferents edats i que els mateixos alumnes i/o pares puguin comentar el treball realitzat adquireix molta més importància que el mural penjat dins de l'aula.

Com a futurs mestres preparem als alumnes per la societat en la que viuen? En l'actualitat els alumnes són del s.XXI, els professors del s.XX i les escoles del s.XIX Així doncs és lògic pensar que amb nosaltres s'unificaran els llenguatges alumne-professor i, no hi haurà excusa per no emprar les noves tecnologies en el desenvolupament de projectes amb premisses concretes per fer, pensar, relacionar, crear..

Tan mateix no cal tenir un domini absolut de les eines tecnològiques, segons l'Anna, és molt més important tenir bones iniciatives per a dur a terme projectes amb els nens, que no pas dominar a la perfecció un programa. Com he dit al principi, l'objectiu ha de ser crear espais d'acció educativa on tothom hi participi, tingui l'edat que tingui.