dimarts, 23 de desembre del 2008

Valors i contravalors

Quins són els nostres objectius com a futurs mestres envers els alumnes?
Fent un repàs a tots els professors que he tingut (i tinc) em pregunto quins serien els seus objectius en la meva educació. Tots som diferents, per tant, no hi ha un model de mestre a seguir, però per sobre de tot en aquest curt espai de temps a la facultat moltes són les persones que ens han remarcat la importància que tindrem nosaltres el dia de demà amb els nens que estiguin al nostre càrrec.

Una d'aquestes persones és Francesc Torralba, que el passat dia 15 de desembre ens va oferir una conferència a l'auditori de la facultat.

Considero interessant aquest autor per tots els aspectes de la vida quotidiana que arriba a tocar en les seves obres. En moltes d’elles ens fa reflexionar i intentar aprendre com adquirir bones conductes i valors per al dia a dia. Ser millors persones ens ajudarà a viure en un món millor on sapiguem superar les pròpies adversitats i les que ens plantegen els demès. Hauríem de tenir tots com a objectiu comú lluitar per una societat respectuosa entre tots els seus integrants

En la conferència ens va parlar sobre la porositat dels infants. Com a futurs mestres hem de calar en els alumnes que tinguem.

Torralba ens va remarcar la importància dels valors en la societat d'avui en dia. Els mestres hem de transmetre o despertar en els alumnes uns valors correctes per a la seva vida. A mode de metàfora ens va il·lustrar aquest concepte dient: "en cada infant hi ha una llavor que hem de regar adequadament, nosaltres no la posem pas dins de l'alumne"

Per tant, és important desenvolupar talent i valors, ja que aquests són intangibles i cohesionen. Els valors no només són importants en la vida personal, sinó també en organitzacions (en col·lectius). Ens condueixen doncs cap a l'èxit i ens permeten evitar problemes.

Els valors els reconeixem quan no els tenim. Això no vol dir que hi pugui haver absència de valors en una persona. Existeixen els contravalors, com la soledat, que pot ser buscada o forçada.

Tenim 3 obstacles (segons Torralba) a priori per transmetre i desenvolupar valors en els nostres alumnes:
  1. Interferències de l'entorn escolar (dificultat exògena)
  2. Educadors. (dificultat endògena) hem de fer autocrítica, accentuar lo positiu i canalitzar aspectes negatius.
  3. Receptor oposa obstacles. (jo vull ser jo). Negació a tot el que se li diu. Vulguer-se reivindicar com a persona, ja que entén que nosaltres som d'una altra generació i no el comprenem pas.