dimarts, 23 de desembre del 2008

Futurs mestres: analògics o digitals?

En referència a la noticia publicada en el diari "El País"(clica per veure-la) el passat dia 01/12/2008, on tracta la importància que haurien de tenir les noves tecnologies, no només en les escoles, sinó com a matèria en les facultats de magisteri de tot el país.

L'article remarca que les noves tecnologies estan arribant a les aules, però que els professors no les dominen, o no tenen molt interès en aplicar-les. Així doncs, en la formació de futurs mestres s'està resolent això? aquesta es la principal qüestió que se'ns planteja en l'article.

Si mirem la nostra facultat, estic bastant d'acord amb el que exposa Jordi Adell, docent i director del Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la Universitat Jaume I de Castelló. "Las nuevas tecnologías son una anécdota en los actuales planes de estudio; tenemos una asignatura que araña la superficie mientras que el resto se imparte de manera bastante tradicional".
Pocs són els professors que en fan ús en les seves assignatures.

En ntae se'ns mostren un seguit d'eines que podrem utilitzar com a futurs mestres, però les sabrem aplicar correctament? Se'ns parla de noves metodologies d'ensenyament, però molts són els professors que segueixen impartint any darrere any els mateixos conceptes i d'una forma transmisionista. On l'aplicació de noves tecnologies recau únicament en mostrar un power point i llegir-lo pas per pas.

Amb això no vull dir que les Tic siguin la panacea en l'educació, com diu Javier Paricio: "Las tecnologías como herramienta de reflexión son de un valor tremendo, pero creo que es un error pensar que tienen valor y suponen una mejora por sí mismas". "Se apostará por integrarlas en las didácticas específicas, en el diseño de las actividades de aprendizaje, en las metodologías docentes. Para enseñar mejor matemáticas, música, lengua, historia".

Així doncs, suposo que és molt aviat per aventurar-me a opinar i pensar si sabrem utilitzar correctament les Tic en l'edudació, no com a una simple eina sinó com un instrument pedagògic útil pels nostres alumnes. Com diu en l'article Ángel García del Dujo, director de la Universidad de Salamanca: "Es pasar de ver las tecnologías como simples instrumentos a verlas como formas de generar espacios de acción educativa"

Tot professor deu pensar que són necessàries més hores per la seva assignatura, em plantejo doncs una qüestió relacionada amb l'article: serien necessàries més hores i l'execució de projectes interdisciplinaris on s'apliquessin les Tic? o per contra, al pertànyer a una generació on a priori ja dominem més les noves tecnologies (ni que sigui a mode d'oci, msn, facebooks...) ja salvem el problema que viuen moltes escoles i facultats en l'actualitat?
Suposo que si un professor desenvolupa bé la seva assignatura i matèria la resta d'equip docent el deu prendre com a referent i se li donarà en el pla d'estudis la importància que es mereix.