dimecres, 14 de gener del 2009

Valoració de la sessió didàctica

Un cop feta la sessió didàctica m'agradaria extreure algunes conclusions de com va anar, de què s'hauria pogut millorar i quins objectius vàrem assolir.

En primer lloc dir que he gaudit bastant amb el tema de la Viquipèdia i el copiar enganxar en els treballs. En un primer moment la busqueda inicial d'informació va ser molt àgil, i la curiositat per saber com funcionava la Viquipèdia (aquella font d'informació que tantes vegades havia consultat però mai m'havia parat a esbrinar quin era el seu funcionament) anava en augment. Però la segona fase ja va ser molt més feixuga, doncs, encarar i formular premisses optimes pels nostres companys durant la sessió didàctica no era gens fàcil. Teníem clar quins eren els nostres objectius, però ens costava molt trobar una formula per poder fer una explicació amena i amb treball pràctic.

El resultat final va ser aquest: http//www.viquipedia.blogspot.com

Què va funcionar?
Doncs crec que el ritme d'explicació, visionat de vídeos i pràctica.

Què considero que per sobre de tot no va funcionar tant?
L'intent de generar debat entre la classe. Ara entenc la difícil tasca de fer opinar a un col·lectiu al qual et dirigeixes. Tothom té alguna cosa ha dir, però, no la diuen per por? per poc coneixement de la matèria? o per la poca curiositat generada en l'oient? No ho tinc gens clar ara mateix. Però amb l'esperit autocrític que em caracteritza el primer que penso es que no hem plantejat bé l'activitat.
Recordo, que vam intentar "crear" dos moments de debat on els companys opinesin, un va ser a partir de la lectura de 3 noticies diferents sobre la Wikipedia, dividiem la classe en 3 grups i després s'explicaven entre ells la noticia. Pensavem que el contrast d'informacions (llegida vs. explicada) generaria per si sol un debat.
L'altre moment va ser al final de la classe, on vàrem intentar extreure unes conclusions finals sobre com evitar el copiar i enganxar, aquí si que va haver-hi més participació i vàren sortir algunes bones idees que podien complementar el nostre treball (s'ha de dir que sense l'ajut d'en Jordi Simó potser no haguès parlat tanta gent).

En el tema pràctic estic satisfet, doncs vàrem aconseguir que els nostres companys seguint 3 exemples diferents de pràctica arribesin als objectius marcats per nosaltres i que ens ajudaven a complementar les explicacions teòriques.

En tot cas, espero que per poc que sigui, algú l'hi hagi fet arribar la idea de que la Viquipèdia és algo més que una simple font d'informació lliure. I que molta culpa del mal ús de la tècnica del copiar i enganxar moltes vegades ve donada per una mala premissa del professor, on no s'ha preocupat per fer treballar els seus alumnes d'una manera diferent, més recorrent i dirigint més la seva tasca.

Com a conclusió, he aprés que un bon treball ha de tenir com a finalitats en els seus components:
La implicació, la cooperació, l'esforç, el respecte i un esperit positiu.